Anne Palola

KUKA OLEN?

Olen nykyinen kunnanvaltuutettu (2020- ),  teknisen lautakunnan ja yhteistoimintaryhmän jäsen sekä Uudenkaupungin ympäristöterveydenhuollon lautakunnan varajäsen.  Aiempaa kokemusta minulla on vapaa-aika- ja keskusvaalilautakunnista.

Olen fb-ryhmä Maskun Puskaradion perustaja ja ylläpitäjä.

MITKÄ ASIAT OVAT MIELESTÄNI TÄRKEITÄ

Kunnan hyvinvointi ja menestys saa alkunsa yksilön ja perheen hyvinvoinnista. Elämäänsä, elinympäristöönsä ja lähipalveluihinsa tyytyväiset asukkaat ovat kuntansa paras vetovoimatekijä.  Kokemuksen ääni on kantavin!

Lapset ja nuoret ovat paitsi nykyisiä niin  toivottavasti myös tulevaisuuden maskulaisia. Lapset eivät saa olla säästökohde. Ajattelen, että hyvien koulujen ohella lasten, nuorten ja perheiden henkisen hvyinvoinnin tukeminen on yksi tärkeimmistä asioita, jonka voimme tehdä.

Ongelmien ennaltaehkäisy on järkevä tapa toimia, se säästää rahaa ja  lisää hyvinvointia. Tämä pätee niin ihmisten kuin rakennusten suhteen. Emme voi säästää kuntaamme hengiltä. Päätöksenteon tulee olla läpinäkyvää, kuntalaisia kuulevaa, osallistavaa sekä tutkittuun tietoon perustuvaa. Julkisten palveluiden digitalisoituminen ei saa olla esim. ikäihmisiä syrjäyttävää.

Hyvin järjestetty julkinen henkilöliikenne helpottaisi omaa arkeamme ja edesauttaisi positiivista muuttoliikettä Maskun suuntaan. Masku on syystä sitoututunut  kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle 80% vuodesta 2008 vuoteen 2030 mennessä. Tästä tavoitteesta olemme saavuttaneet vasta n. kolmasosan, joten kovasti on vielä kirittävää! Hyvin toimivat joukkoliikennepalvelut tukisivat omalta osaltaan myös tätä tavoitetta.

Meillä on Maskussa valttina erittäin monipuolinen upea luonto ja historia. Nämä tarjoavat puitteet sekä kuntalaisten omaehtoiseen liikkumiseen että myös matkailuun ja kulttuuritoiminnan järjestämiseen. Näiden osalta Maskussa on vielä paljon kehitettävää!

Mahdollisuus nauttia lähiluonnosta kuuluu kaikille. Tarvitsemme myös esteettömiksi rakennettuja luontokohteita. Esteettömyyden ajattelen olevan myös matkailuvaltti. Toivottavasti tulevaisuuden Maskussa useampikin yrittäjä voisi saada tulonsa juuri matkailusta. Arvostetaan luontoamme, kannetaan vastuumme ja pidetään ympäristömme monimuotoisuudesta sekä Maskun visuaalisesta ilmeestä hyvä huoli. Tehdään upea kuntamme kutsuvaksi, positiivisella tavalla kuuluvaksi ja näkyväksi!

Lue koko Maskun Vihreiden kuntavaaliohjelma tästä. https://www.maskunvihreat.fi/kuntavaaliohjelma-2021/. Allekirjoitan!